Trzy nietypowe pomysły na budowanie zaangażowania w zespole
Zespół SmartLunch

Trzy nietypowe pomysły na budowanie zaangażowania w zespole

Impreza integracyjna w formie wyjścia na piwo czy wspólnego grilla jest już od dawna passé. Kręgle, gokarty, warsztaty kulinarne sprawdzają się najczęściej już tylko w „młodych, dynamicznych zespołach”.

A przecież budować zaangażowanie pracowników można zupełnie inaczej – niekoniecznie przez spotkania po pracy, (które nie wszyscy lubią).

Budowanie zaangażowania pracowników

W HR dużo mówi się o zaangażowaniu osobistym – czyli tym, dlaczego komuś chce się pracować i co można zrobić, by tę chęć podnieść. Mało zaś mówi się o zaangażowaniu zespołowym, czyli o sytuacji, w której to cała grupa pracowników i pracownic wspólnie odczuwa przywiązanie do pracy:

Zaabsorbowanie zespołu to współdzielone skupienie uwagi na pracy, sprawiające, że członkom zespołu trudno oderwać się od niej, co przejawia się w tym, że np. rozmawiają o swojej pracy w trakcie przerw, spostrzegają, że w trakcie pracy czas płynie bardzo szybko oraz nie angażują się w inne aktywności (1) – dr hab. Rafał Haffer.

Aby pracownicy byli zaangażowani zespołowo, muszą być:

  • Zaangażowani osobiście (choć siłą zespołu jest to, że dobra atmosfera i zaangażowany zespół podnosi satysfakcję i zaangażowanie osobiste),
  • Mieć między sobą relację (musi zachodzić komunikacja, muszą istnieć wspólne cele biznesowe, procesy).

Osiągnięcia konkretnych celów przez pracowników są kluczowe dla motywacji i zaangażowania w pracy.

Budowanie zaangażowania pracowników wymaga ciągłego wysiłku, rozwijania potencjału, zaufania, skutecznej rekrutacji, roli menedżerów, komunikacji oraz zaspokajania potrzeb i motywacji pracowników. Zaangażowanie pracowników jest kluczowe dla tworzenia pozytywnej kultury pracy, inspiracji do zaangażowania i wspierania ich w trudnych momentach.

Podejmowanie decyzji przez pracowników oraz regularna komunikacja z nimi zwiększa ich zaangażowanie i poczucie bycia ważną częścią organizacji.

Zaangażowany zespół:

  • Inwestuje czas i energię w realizację celów (czyli po prostu chce się im pracować),
  • Kontroluje zasoby (czyli pilnuje tego, czy wszyscy pracują, a jeśli komuś zaczyna brakować energii, zespół zaczyna pomagać),
  • Zapewnia sobie wsparcie (czyli ludzie dzielą się wiedzą, coachują się, dają sobie pozytywne wzmocnienia, motywują się nawzajem).

Poziom zaangażowania pracowników jest kluczowy w zarządzaniu zmianami w organizacji. Rozwijania umiejętności poprzez integracyjne wyjazdy buduje zaufanie i wspólne wartości w zespole. Rola zarządzających w wspieraniu indywidualnego zaangażowania pracowników w wykonywania swojej pracy jest nieoceniona. Zaangażowany pracownik to taki, który wykazuje cechy i zachowania sprzyjające zaangażowaniu w organizacji.

Aby zaangażować pracowników, należy poprawić komunikację wewnętrzną i wsparcie ze strony zarządzających. Zwiększyć zaangażowanie pracowników można poprzez ich udział w podejmowaniu decyzji, skuteczną rekrutację oraz budowanie zaufania w organizacji.

Wolontariat pracowniczy, a budowanie zaangażowania pracowników

To aktywność pozwalająca kadrze pracowniczej, w ramach czasu pracy, na udział w akcjach wolontaryjnych, co pomaga angażować pracowników. Pracodawca poświęca część godzin pracy pracowników i pracownic, którzy zamiast na rzecz firmy, wykonują działalność charytatywną na rzecz określonego podmiotu. Taki wolontariat może być jednorazowy lub cykliczny.

Aby wolontariat pracowniczy budował zaangażowanie, powinien być:

  • zgodny z wartościami firmy (w przeciwnym razie jest traktowany jako forma nieszczerości),
  • osobiście ważny dla pracowników i pracownic, które widzą w nim sens (w przeciwnym razie nie będą chcieli w nim uczestniczyć),
  • związany z aktywnością grupową (wtedy mogą stworzyć się relacje między pracownikami).

Ich zaangażowanie w wolontariat może znacząco wpłynąć na ich motywację i satysfakcję z pracy. Warto również pamiętać, że poziomu zaangażowania pracowników nie można budować bez uwzględnienia ich potrzeb i wartości.

Na przykład, o ile zbiórka odzieży od pracowników może być inicjatywą wolontaryjną, to nie ma w sobie elementu budującego relacje (każdy zbiera sam w domu) czy związku z firmą (chyba że jesteście firmą odzieżową).

Nie masz pomysłu na to, jaki wolontariat sprawdzi się w Twojej firmie? Zapytaj pracowników i pracownice! Ich pomysły i inicjatywy pokażą Ci, co tak naprawdę ich interesuje i jak chcą pomagać.

Najlepszy przyjaciel w firmie, a zaangażowani pracownicy

Kobiety, które mają w swojej pracy osobę, którą mogą określić mianem najlepszego przyjaciela lub przyjaciółki, są dwukrotnie częściej zaangażowane w pracę niż ich koleżanki, które nie mają w pracy bliskiej osoby (63% vs. 29%)[2]. Dlaczego tak się dzieje?

Według Gallupa bliska osoba w pracy sprawia, że czujemy silniejszy związek z całą firmą (nawet jeśli jest pozorny, bo tak naprawdę to związek z przyjacielem / przyjaciółką). Taka osoba pozwala też szybko zredukować stres w pracy (nie trzeba czekać do wieczora by wyżalić się rodzinie). Można też od razu świętować sukcesy zawodowe, co dodatkowo wzmacnia relacje między członków zespołu. Silne relacje osobiste w pracy prowadzą do większej liczby zaangażowanych pracowników, co ma pozytywny wpływ na całą organizację.

Dlaczego przyjaciel w pracy jest ważniejszy dla kobiet niż dla mężczyzn? Wg. analiz badaczy z Gallupa, wynika to przede wszystkim z tego, że kobieta – zwłaszcza jeśli jest już matką – ma nieco mniej czasu na interakcje społeczne, które stają się jednym z głównych pozytywów pracy.

Czy dla mężczyzn przyjaciel / przyjaciółka w pracy nie mają znaczenia? Ależ mają! Gallup twierdzi, że w firmach, w których pracownicy się przyjaźnią, jest:

  • 36% mniej wypadków (bo ludzie po prostu dbają o siebie nawzajem),
  • 7% większe zaangażowanie klientów (zadowolony pracownik obsługuje klienta lepiej. W efekcie zadowolony klient kupuje więcej),
  • 12% wyższy zysk (bo klienci kupują, wypadki w pracy są rzadsze, pracownicy są zaangażowani, lubią pracę, rzadziej rotują).

Czy jest jakiś minus przyjaźni w firmie? Tak, Gallup odkrył, że osoby mające przyjaciół w firmie rzadziej podejmują ryzykowne inicjatywy, które mogłyby prowadzić do innowacji. Chodzi tu o to, że jeśli kogoś lubimy, to się z tym kimś zgadzamy. W zespołach, w których ludzie bardzo się lubią, brakuje głosów krytyki - każdy chce zadowolić każdego, w efekcie nawet słabe pomysły bywają wdrażane w życie. Z kolei pomysły innowacyjne nie są zgłaszane, bo są zbyt „nietypowe”.

Zachęcaj do tworzenia się przyjaźni między pracownikami poprzez:

  • Wspólne, między działowe projekty, za pomocą których ludzie mogą się poznać,
  • Przestrzeń i możliwość wspólnego spędzania czasu (np. przerwy na lunch),
  • Wspieranie współpracy, a nie rywalizacji.

Wspólne posiłki, a zwiększenie zaangażowania pracowników

Czy wiesz, że pracownicy i pracownice, którzy jedzą wspólnie, są bardziej produktywni i zaangażowani? I nie jest to mit! Udowodniono to naukowo!

Badania przeprowadził Kevin Kniffin, profesor z Cornell University. Przeanalizował dość specyficzną grupę – strażaków i strażaczek. Okazało się, że wspólny posiłek to nie tylko rodzaj „społecznego kleju”, który spaja grupę. To również narzędzie, które poprawia komunikację. Mówiąc wprost – ludzie, spędzając ze sobą czas i rozmawiając na niezwiązane z pracą tematy, poznają lepiej swoje style komunikacji i później – kiedy omawiają sprawy zawodowe, po prostu lepiej się rozumieją. A to prowadzi do większej efektywności i zwiększenie zaangażowania pracowników. (3)

Dodatkowo, organizowanie wspólnych posiłków może być częścią szerszych działań zespołowych, takich jak warsztaty czy wyjazdy integracyjne, które sprzyjają rozwijaniu umiejętności.

Aby pracownicy i pracownice mogli jeść wspólnie, potrzebują:

  • Przestrzeni, w której będą mogli w spokoju usiąść (i nie mogą to być ich własne biurka)!,
  • Czasu na zjedzenie posiłku (Kodeksową przerwę w pracy na posiłek dobrze wydłużyć o dodatkowe 15-30 minut),
  • Żywności (tu polecamy oczywiście naszą usługę SmartLunch, bo nie tylko będzie smacznie i zdrowo, ale również wszyscy otrzymają posiłek o tej samej porze – a to daje więcej czasu na konsumpcję i pogaduchy.

Przypisy:

  1. „Osobiste a zespołowe zaangażowanie w pracę„ Joanna Haffer , Rafał Haffer, ORGANIZACJA I KIEROWANIE nr 3 / 2018 (182)
  2. gallup.com/workplace/236213/why-need-best-friends-work.aspx
  3. chicagofoodplanet.com/power-eating-together/

To może Cię zainteresować

No items found.