6 popularnych metod organizowania posiłków dla firm
Ewa Kaczmarz

6 popularnych metod organizowania posiłków dla firm

Zestawienie najpopularniejszych rozwiązań żywieniowych dla firm. Wybierz najlepsze dla swojej organizacji. Istnieje wiele sposobów na zapewnienie posiłków dla pracowników.

Automaty vendingowe, karty lunchowe, kantyna pracownicza, catering, platformy żywieniowe - możliwości jest mnóstwo. Jak bardzo różnią się one pod względem kosztów? Czy wszystkie oferują usługi na zbliżonym poziomie? W tym tekście porównujemy różne rozwiązania w zakresie żywienia pracowniczego, biorąc pod uwagę sześć kryteriów.

  1. Koszty wdrożenia i utrzymania - ile płaci się za wdrożenie i utrzymanie danego rozwiązania.
  2. Jakość posiłku - czy posiłek jest wartościowy pod względem składników odżywczych.
  3. Zróżnicowanie oferty - czy w ramach danego rozwiązania dostępne są różnorodne dania.
  4. Złożoność obsługi - ile czasu i pracy wymaga codzienna obsługa całego procesu organizacji żywienia.
  5. Rozliczenia - jak łatwo można rozliczyć zamówione posiłki.
  6. Wygoda użytkowania przez pracowników - czy użytkownik musi poświęcić dużo czasu i energii, żeby otrzymać posiłek.

Poniżej prezentujemy zestawienie sześciu metod organizowania posiłków dla firm. Każdemu z nich przyznajemy ocenę w sakli od 1 do 5 dla różnych kategorii.

Automaty vendingowe

Maszyny vendingowe to bezobsługowe urządzenia umożliwiające zakup drobnych artykułów spożywczych. Automaty z jedzeniem mają swoje plusy - nie wymagają zatrudniania osób do ich obsługi oraz oferują dostęp do jedzenia o każdej porze dnia i nocy, przez 7 dni w tygodniu. Niestety rzadko kiedy jest to jedzenie pełnowartościowe. Produkty sprzedawane w urządzeniach vendingowych to najczęściej słodkie przekąski lub artykuły o długiej przydatności do spożycia. Jeśli w firmie wielu pracowników ma przerwę w tym samym czasie, przed urządzeniami będą ustawiać się ogonki chętnych, by kupić coś do jedzenia, co wydłuży czas oczekiwania na przekąskę. Problematyczna może być tu również sama płatność za kupowany produkt. Niewiele automatów jest wyposażonych w moduł umożliwiający płacenie kartą, większość maszyn przyjmuje jedynie monety, pracownicy muszą więc pamiętać o noszeniu ze sobą bilonu. Takie urządzenia nie sprawdzą się w przypadku, gdy będziemy chcieli zapewnić pracownikom posiłki profilaktyczne.

Jest to jednak rozwiązanie stosunkowo tanie. Dzierżawa jednej maszyny to ok. 15 zł za dzień, czyli 450 zł miesięcznie. Firmy vendingowe oferują dodatkowo pakiety usług serwisowych w cenie kilkuset złotych, w której mieści obsługa automatów, ich naprawy oraz regularne uzupełnianie towaru. Istnieje też możliwość kupna urządzeń - tutaj ceny wahają się od 4500 zł do 15 000 zł za automat przekąskowy i są zależne od liczby miejsc na produkty oraz tego, czy kupujemy model nowy, czy też używany. Pamiętajmy, że urządzenie będzie pobierało prąd. Automat z przekąskami zużywa ok. 100,8 kWh miesięcznie. Jeśli przyjmiemy, że koszt jednej kilowatogodziny wynosi 55 groszy (dane na rok 2019)1, to za prąd zapłacimy 55 zł miesięcznie. Podsumowując - koszty wyposażenia firmy w automat vendingowy to średnio ok. 1055 zł na miesiąc przy opcji dzierżawy lub jednorazowy koszt przy zakupie automatu od 4500 do 15 000 zł + 55 zł (koszty prądu na miesiąc). Oczywiście podane kwoty należy przemnożyć przez liczbę automatów, w jaką chcemy wyposażyć firmę.

Karty lunchowe

Karty lunchowe to karty płatnicze, za pomocą których pracownik może zapłacić za posiłek w wybranych lokalach gastronomicznych i restauracjach. Karty doładowywane są zgodnie z kwotą dofinansowania przyznaną pracownikowi. To rozwiązanie niesie ze sobą liczne korzyści - pracownicy mogą wykorzystywać dofinansowanie w różnych lokalach, nie są skazani na jedną restaurację. Co ważne, środki na karcie kumulują się, więc beneficjenci nie muszą martwić się, że niewykorzystane dofinansowanie przepadnie. Karty docenią w szczególności te osoby, które w ramach pracy dużo podróżują - mogą one wykorzystywać dofinansowanie w restauracjach w całej Polsce. Jednocześnie firma nie musi angażować dodatkowych rąk do pracy przy zbieraniu zamówień.

Wadą kart żywieniowych jest to, że pracownicy, by skorzystać z takiej karty, muszą opuścić biuro czy fabrykę i udać się do restauracji. Choć wspólne wyjścia na lunch wydają się dziś nieodłącznym elementem kultury korporacyjnej i sprzyjają integracji pracowników, dla pracodawcy oznaczają jednak ich przedłużającą się nieobecność w firmie. To rozwiązanie nie sprawdzi się w sytuacji, gdy firma jest położona z dala od centrum miasta i nie ma w jej pobliżu wielu lokali gastronomicznych. Karty lunchowe zazwyczaj nie oferują posiłków po promocyjnych cenach, ponieważ wyposażeni w nie pracownicy po prostu opłacają za ich pomocą posiłki kupowane w restauracjach po cenie regularnej. Cena samych kart zależna jest od liczby pracowników zgłoszonych do programu oraz wysokości dofinansowania ustalonej przez pracodawcę. Musi on ponieść jednorazowy koszt wydania kart (ok. 6 złotych od każdej karty oraz kilkadziesiąt złotych za wysyłkę). Karty trzeba doładować raz w miesiącu na przyznaną pracownikom kwotę dofinansowania, przy czym każde poszczególne doładowanie obciążone jest około 4% prowizji. Z tego wynika, że karty dla 200 pracowników z comiesięcznym dofinansowaniem na 180 zł to ok. 1200 złotych płacone jednorazowo i ok. 38 000 złotych miesięcznie.

Kantyna pracownicza

Kantyna pracownicza to znajdująca się na terenie zakładu pracy stołówka wyposażona w kuchnię, w której codziennie przygotowywane są i wydawane posiłki dla całej firmy. Pracodawca ma w tym przypadku kontrolę nad jakością posiłków, przechowywaniem ich i sposobem przygotowania, a także nad tym, kiedy są one wydawane. Może też swobodnie ingerować w menu i samodzielnie ustalać je z pracownikami kuchni, jednak nie zawsze przekłada się na to na różnorodność wydawanych dań. Pamiętajmy, że kantyna, aby działała sprawnie i była w stanie obsłużyć wszystkich chętnych, może przygotować ograniczoną ilość potraw danego dnia. Kantyna w zakładzie to duża wygoda dla pracowników, ponieważ mają oni zapewnione ciepłe posiłki w miejscu pracy, a jedzenie niemal zawsze wydawane jest na czas.

Niestety kantyna jest dość kosztownym rozwiązaniem w zakresie żywienia pracowniczego. Sama jej budowa oznacza koszty zaczynające się od 300 tys. złotych. A to dopiero początek wydatków. Konieczne jest wykończenie postawionej przestrzeni i jej wyposażenie w profesjonalne sprzęty AGD oraz odpowiedni system wentylacji. Zadaniem kantyny jest przygotowanie i wydawanie posiłków - a to nie będzie możliwe bez zatrudnienia kucharzy i obsługi, którym trzeba wypłacać regularne pensje. Przykładowe wynagrodzenia pracowników to 5 000 zł brutto dla kucharza i 3 000 zł brutto dla jego pomocnika lub osoby zatrudnionej do obsługi kantyny. Do ugotowania posiłków niezbędne są też składniki, zatem codzienny zakup produktów to kolejny koszt. Pamiętajmy też o opłatach za media, których zużycie na skalę przemysłową nie należy do najmniejszych. W dużej kantynie rachunki za prąd zaczynają się od 2000 zł miesięcznie. Wysokie koszty to nie jedyna trudność, jaka czeka nas przy budowie kantyny, to również konieczność spełnienia szeregu wymogów sanepidu i BHP. Kantyna pozwala więc na zapewnienie pracownikom dań obiadowych o odpowiedniej jakości, ale jest rozwiązaniem drogim i czasochłonnym dla firmy.

Catering

Jeśli nie mamy możliwości zainwestowania dużych pieniędzy w budowę kantyny lub na terenie firmy zwyczajnie brak na nią miejsca, możemy zdecydować się na współpracę z firmą cateringową, która będzie przywozić posiłki do miejsca pracy. Wiele firm cateringowych ma przygotowane oferty lunchowe na dowóz dla grup zorganizowanych. Ceny są bardzo zróżnicowane w zależności od renomy restauracji, wielkości porcji i kosztów składników niezbędnych do przygotowania dania. Zupy kosztują od 4 do kilkunastu złotych, ceny dań obiadowych wynoszą od 10-30 zł. Zamawiając codziennie dużą liczbę posiłków, możemy też liczyć na rabat ze strony restauracji.

Catering jako rozwiązanie żywieniowe dla firm ma wiele zalet. Dzięki niemu możemy zapewnić pracownikom ciepłe, pełnowartościowe posiłki bez konieczności wyposażania kuchni i zatrudniania kucharzy. Niestety współpraca z jedną konkretną firmą sprawia, że menu jest dość ograniczone, więc istnieje zagrożenie, że ich kuchnia nie będzie zgodna z preferencjami wszystkich pracowników. Jedzenie dowożone z firmy zewnętrznej to również konieczność pilnowania, aby dostawy odbywały się na czas. Jeśli posiłki nie dojadą w momencie rozpoczęcia przerwy, pracownicy będą głodni i niezadowoleni, a przerwa obiadowa się przedłuży. Problematyczne może też okazać się zbieranie zamówień. Firmy cateringowe przyjmują zbiorcze zamówienie na dany dzień, w związku z tym trzeba oddelegować kogoś, kto codziennie będzie zbierał poszczególne zamówienia od osób w firmie, lub wprowadzić jedno danie dnia dla wszystkich. Niezbyt wygodne jest również rozliczanie zamówionych posiłków ze względu na faktury zbiorcze wystawiane na dany okres rozliczeniowy.

Portale z jedzeniem na dowóz

Portale z jedzeniem na dowóz umożliwiają zamawianie dań za pomocą strony internetowej lub aplikacji mobilnej. Pozwalają wybrać metodę płatności - za jedzenie można zapłacić przelewem online lub kartą bądź gotówką przy odbiorze. Najpopularniejsze strony stały się hitem w całej Polsce i pozwalają na dowóz jedzenia nawet w niewielkich miejscowościach. Choć kochają je użytkownicy indywidualni, to jednak nie są one rozwiązaniem skrojonym na miarę firm. Dostawa z każdego lokalu to często dodatkowy koszt kilku złotych w zależności od odległości, więc chcąc ograniczyć koszty, musimy zamawiać z jednej restauracji i zrezygnować z tego, co wyróżnia portale na rynku - bogatej oferty różnych dostawców. Dla pracowników problematyczne jest rozliczanie poszczególnych zamówień - z jednego konta użytkownika trzeba opłacić wszystkie dania, a potem z kalkulatorem w ręce mozolnie obliczać należności od poszczególnych osób. Jeśli chcemy regularnie i w sposób zorganizowany zapewniać posiłki osobom zatrudnionym w firmie za pomocą platformy, konieczne może się okazać oddelegowanie dodatkowego pracownika, by zajmował się on zbieraniem zamówień i zarządzaniem całym procesem.

Problemem w przypadku portali internetowych mogą też być opóźnienia w dostawie, ponieważ na restauratorów spada niekiedy więcej zamówień, niż są w stanie dowieźć w zapowiedzianym czasie. Pamiętajmy, że czas dostawy podany po przyjęciu zamówienia przez restaurację jest orientacyjny, więc dowóz na konkretną godzinę może okazać się problematyczny. O ile spóźniająca się pizza z dowozem do domu może co najwyżej spowodować frustrację domowników, o tyle opóźnienie w dostawie posiłków do firmy skutkuje niekiedy paraliżem pracy całej fabryki. Portale z jedzeniem na dowóz raczej nie mają modułów wspierających dofinansowanie dla pracowników, więc trudniej pracodawcy zorganizować za ich pośrednictwem benefit żywieniowy. Nie jest to najbardziej ekonomiczne rozwiązanie, ponieważ ceny najtańszych dań obiadowych zaczynają się od kilkunastu złotych. Górnego limitu cen praktycznie nie ma.

SmartLunch

SmartLunch to usługa, której celem jest wspieranie firm na każdym etapie organizacji żywienia zbiorowego. Oferuje ciepłe, pełnowartościowe posiłki z różnych restauracji dostarczane do zakładów pracy zawsze na czas. SmartLunch to innowacyjny catering dla firm, który ułatwia cały proces organizowania dań dla pracowników. Współpraca firm ze SmartLunch rozpoczyna się od poznania preferencji smakowych jej pracowników i znalezienia odpowiadających im restauracji. W ramach usługi mogą oni samodzielnie zamawiać posiłki z różnych restauracji, korzystając z aplikacji mobilnej, strony internetowej lub kiosku multimedialnego. Zamówienia przyjeżdżają punktualnie na ustaloną godzinę do wybranych lokalizacji na terenie firmy. Są odpowiednio opisane, by pracownicy łatwo mogli odnaleźć swój posiłek wśród innych. Zamówione w ten sposób dania można wygodnie rozliczyć za pomocą automatycznie generowanych raportów. SmartLunch oferuje też firmom stałe wsparcie biura obsługi klienta i działu technicznego. Na cenę posiłku w SmartLunch składają się koszty wyprodukowania posiłku, dostawy i opakowań. Więcej na ten temat piszemy tutaj. Co ważne, SmartLunch pozwala zaoszczędzić pracodawcom, którzy chcą dofinansować posiłki dla swoich pracowników. Kwoty dofinansowań do 190 zł miesięcznie na pracownika są objęte ulgą ZUS. SmartLunch pomaga też restauratorom zdobyć więcej klientów, a także minimalizować straty na produkcie, ponieważ posiłki zamawiane są z wyprzedzeniem. Z tego powodu restauracje mają możliwość dostarczenia dań w preferencyjnych cenach.

Podsumowanie wyników

Pod względem kosztów najkorzystniej ze wszystkich opisanych rozwiązań wypadają automaty vendingowe i SmartLunch. Obie opcje to stosunkowo niewielki wydatek dla firmy i atrakcyjne ceny posiłków dla pracowników. Są one również tymi rozwiązaniami, które najmniej angażują firmę w cały proces organizacji żywienia. Dania najlepsze jakościowo oferują karty lunchowe, kantyna i SmartLunch, a najbardziej zróżnicowane - tylko karty oraz SmartLunch. Z kolei najwygodniejszymi rozwiązaniami żywieniowymi dla pracowników okazały się SmartLunch i kantyna.

SmartLunch powstał właśnie po to, by wspierać firmy w organizacji żywienia zbiorowego dla pracowników, dlatego łączy wygodę, kompleksowe wsparcie i smaczne, urozmaicone posiłki w niskich cenach. Zainteresowany? Napisz do nas, żeby poznać rewolucyjne rozwiązanie w zakresie żywienia dla firm, jakim jest SmartLunch.

To może Cię zainteresować

No items found.