Benefity dla pracowników a EB pracodawców
Zespół SmartLunch

Benefity dla pracowników a EB pracodawców

Choć oferta benefitów kierowana jest do obecnych pracowników firmy, ma bardzo duże znaczenie w budowaniu jej wizerunku jako pracodawcy (employer branding). Jaki procent kandydatów wybierze twoją firmę, jeśli odpowiednio je zakomunikujesz?

Istnieją firmy, w przypadku których to właśnie benefity, a nie podstawowa pensja, zbudowały silną i rozpoznawalną markę pracodawcy. W 2009 roku, wraz z wydaniem książki „Potęga Google”, świat obiegła wiadomość, że w Google:

  • dają za darmo jeść (a wybór jest ogromny),
  • można się zdrzemnąć w pracy na wygodnym hamaku, a biuro wygląda wprost kosmicznie,
  • do dyspozycji pracowników jest masażysta, dodatkowa opieka zdrowotna (benefit w USA o ogromnej wartości), concierge, bezpłatny transport do pracy, a nawet kapsuła dekompresyjna.

Prawdopodobnie każdy z branży tech i IT choć raz w życiu marzył o tym, by pracować dla tego giganta. I choć teraz wiemy, że rzeczywistość nie jest aż tak różowa, to Google nadal otrzymuje 2 mln aplikacji rocznie, a dostać się do tej firmy, jest trudniej niż na Harvard (1). To jest dopiero Employer Branding!

Poznaj najlepsze benefity pozapłacowe dla pracowników!

Jak benefity wspierają employer branding?

Oferta benefitów rośnie wraz z rozwojem rynku pracownika – im o nich trudniej, tym mocniej pracodawcy muszą dbać o to, by to ich oferta pracy i późniejsze warunki pracy, były bardziej atrakcyjne niż oferta konkurencji.

Choć w Polsce benefity zaczęły się rozwijać właśnie wraz ze zmniejszaniem się bezrobocia, a ich głównym celem była poprawa warunków pracy i idący za nim wzrost retencji pracowników, to obecnie coraz więcej firmy widzi w nich nie tylko element employer brandingu, ale również formę dbania o pracowników, podwyższania ich zaangażowania i produktywności.

Wg. danych WHO regularne spożywanie posiłków podnosi produktywność pracowników o 20 proc.(2). Wdrożenie benefitu żywieniowego takiego jak SmartLunch to nie tylko działanie EB, ale przede wszystkim poprawa efektywności pracy w firmie.

Wpływ oferty  benefitów na employer branding jest bardzo szeroki:

  • Pokazuje czy i w jaki sposób firma dba o swoich pracowników,
  • w przypadku kandydatów pasywnych porównanie oferty benefitów między jego obecnym pracodawcą a naszą ofertą może przekonać go do rozważenia zmiany pracy,  
  • w niektórych sytuacjach, dzięki wyjaśnieniu kandydatowi wartości otrzymywanych benefitów, staje się kartą przetargową przy negocjacjach,
  • jeśli benefity są dopasowane do potrzeb grupy docelowej, pozwalają przyciągnąć odpowiednich kandydatów.

Innymi słowy, kandydat poszukujący pracy, zapoznając się z ofertą benefitową firmy, wyciąga następujące wnioski na temat pracodawcy:

  • Czy pracodawca dba o pracowników i w jakim zakresie (podstawowy zakres benefitów lub ich całkowity brak, daje wrażenie, że firma nie dba o swój zespół),
  • jak szerokie możliwości firma oferuje,
  • czy firma jest innowacyjna (świadczy o tym zróżnicowanie oferty oraz ewentualne nietypowe benefity),
  • czy firma uznaje za benefit te elementy, które tak naprawdę nie są wartościowym dodatkiem pozapłacowym (np. w obecnych czasach telefon komórkowy nie jest już postrzegany jako coś wyjątkowego, a niekiedy może być nawet postrzegany jako ryzyko zaburzenia work-life balance pracownika),
  • jaka jest struktura wieku i zarobków pracowników (słynne owocowe czwartki stały się już synonimem niskiego  wynagrodzenia i firm opartych głównie o juniorów).  

Czy benefity w ogłoszeniu rekrutacyjnym przyciągają kandydatów?

Przygotowując niniejszy artykuł, sprawdziliśmy ogłoszenia rekrutacyjne z branż takich jak: produkcja, HR i IT(3). Okazało się, że benefity w ofercie pracy komunikuje:

  • 50 proc. firm produkcyjnych,
  • 70 proc. ogłoszeń z branży HR (trafiliśmy nawet na tak nietypowy dodatek jak możliwość korzystania z firmowych żaglówek),
  • 90 proc.  branży IT.

Nadal zatem są firmy (choć w mniejszości), które nie informują o benefitach. To błąd, bo według badań Pracuj.pl(4) oferta benefitów ułatwia podjęcie decyzji o zmianie pracy. Aż 72 proc. osób uważa, że informacja o dofinansowaniu urlopu wpłynęłaby na ich decyzję o zmianie pracy. Prywatna opieka medyczna „działa” w ten sposób na 62 proc. a możliwość pracy zdalnej na 70 proc.

Z raportu wynika również, że duża ilość pracowników  oczekuje różnego rodzaju dofinansowań (np. dojazdów czy biletów na wydarzenia kulturalne). Z kolei raport „Potrzeby pracowników 2021"(5) wskazuje na to, że aż 76 proc. chce korzystać z dofinansowania posiłków (!), a otrzymuje je tylko 18 proc. zatrudnionych!  

Jak pisać o benefitach w ogłoszeniach o pracę?

Nic tak nie rujnuje zaangażowania pracownika jak malowanie przez pracodawcę trawy na zielono. Osoba, która w ogłoszeniu rekrutacyjnym przeczytała o tym, że firma umożliwia rozwój, pracę hybrydową oraz dostarcza świeżych owoców pracownikom, spodziewa się: szkoleń i konferencji, możliwości pracy zdalnej i miski z owocami zawsze pełnej i dostępnej. Jeśli po miesiącu pracy nowa osoba zorientuje się, że rozwój pracownika oznacza darmowe webinary oglądane po godzinach, praca z domu jest możliwa dwa razy w miesiącu a owocowe wsparcie to jeden banan na osobę rozdawany co czwartek, okresu próbnego raczej nie przedłuży (lub będzie pracować na „pół gwizdka”).

Jak komunikować w ogłoszeniu rekrutacyjnym ofertę benefitową?

  • Szczerze: odróżniając to, co pracodawca daje, od tego co współfinansuje. Nie warto się bać, ujawniać tego, że firma dopłaca do obiadów czy kart sportowych.
  • Klarownie: opisując benefit tak, by pracownik nie miał wątpliwości, czego się spodziewać. Częstym błędem są sformułowania „atrakcyjny pakiet benefitów” , „Szeroka oferta dodatków pozapłacowych”, które tak naprawdę niczego nie wyjaśniają, a przez to nie są zachęcające.
  • Rozsądnie: służbowy telefon to (w XXI wieku) nie benefit – to narzędzie pracy.
Wymagane Kodeksem Pracy dodatki pracownicze takie jak: dofinansowanie do okularów, płatny urlop czy posiłki regeneracyjne dla osób pracujących w warunkach uciążliwych to nie benefit!

Przygotowując ogłoszenie rekrutacyjne, nie można już zapominać o informacji o oferowanych dodatkach pozapłacowych. Wiele serwisów ogłoszeniowych to rozumie i wprowadziło nawet różnego rodzaju narzędzia, które pozwalają komunikować benefity  w lepszy i bardziej wyrazisty sposób. Najbardziej popularne serwisy rekrutacyjne (praca.pl, pracuj.pl, w profilu pracownika mają osobną zakładkę dotyczącą oferty pracodawcy z łatwymi w interpretacji ikonkami) Dużo firm o dodatkach pozapłacowych informuje również w zakładce kariera swojej strony internetowej.

Czy wiesz, że większość pracowników nie wie, ile są warte świadczenia, jakie otrzymują w formie benefitów? Chcesz się wyróżnić i masz bogatą ofertę? Przekaż pracownikom, ile wynosi wartość otrzymywanych przez nich świadczeń. W ogłoszeniu rekrutacyjnym możesz podać też średnią, całościową wartość benefitów.

Przypisy:

1 - inc.com/jt-odonnell/6-reasons-working-at-google-isnt-right-for-most-people.html

2 - https://www.ilo.org/global/about-the-ilo/newsroom/news/WCMS_075505/lang--en/index.htm

3 - 10 pierwszych wylistowanych ogłoszeń rekrutacyjnych w dniu 30.07.2021 w sekcji Przemysł/Produkcja  serwisu Praca.pl, serwisu HR helloHR i agregatora ofert IT itradar.io.

4 - Raport Pracuj.pl Benefity – czyli co motywuje pracowników?, dostęp prowly-uploads.s3.amazonaws.com/uploads/landing_page_image/image/87533/Benefity-czyli_co_motywuje_pracownik_w_-_Raport_Pracuj_pl.pdf – 28.07.2021

5 - rp.pl/Analizy-Rzeczpospolitej/307309966-Dofinansowanie-posilkow-pozadane-przez-pracownikow.html

To może Cię zainteresować

No items found.