Benefity w branży logistycznej
Zespół SmartLunch

Benefity w branży logistycznej

Branża logistyczna dynamicznie się rozwija, szuka pracowników. Panuje w niej spora konkurencja na rynku pracy dlatego benefity są elementem, który wspiera proces rekrutacji.

Handel online w czasie pandemii i lockdownu bił rekordy osiągnięcia wysokich wyników sprzedażowych. Wraz z nim rozpędu nabrała branża logistyka, a zapotrzebowanie na pracowników logistyki wzrosło. 

Portal PulsHR.pl powołując się na dane GUS podaje, że w 2021 roku na zrobienie zakupów przez internet zdecydowało się 61,2 proc. Polaków w wieku 16-74 lata. Zaś ich wydatki na rzeczy kupione online rosły najszybciej w Europie. Ten wzrost ma swoje konsekwencje na rynku pracy.

Firmy logistyczne, które obsługują branżę e-commerce, odnotowały duży wzrost zapotrzebowania na nowych pracowników. Potwierdzają to wnioski z "Raportu Płacowego 2022" przygotowanego przez firmę doradczą Hays Poland.

Aż 97 proc. firm w obszarze logistyki widzi konieczność zatrudnienia nowych kadr dlatego planuje w najbliższym czasie rekrutacje, przy czym 78 proc. z nich przewiduje deficyt kandydatów i spodziewa się trudności w znalezieniu nowych pracowników.

Jakich fachowców szuka branża logistyczna?

Oprócz transportu obsługa logistyczna obejmuje również działania związane z magazynowaniem, inwentaryzacjami, składowaniem oraz serwisowaniem. W jej ramach można też skorzystać z usług co-manufacturingu lub inaczej mówiąc – produkcji kontraktowej. Klienci firm logistycznych mogą powierzyć im funkcje produkcyjne dedykowane konkretnym projektom lub procesom. Profesjonalne firmy logistyczne są w stanie świadczyć usługi montażowo-produkcyjne dostosowane do wymagań klienta, np. produkcja lub montaż elementów infrastruktury drogowej albo małej architektury. 

Stanowiska dotknięte wysokim niedoborem w branży logistycznej rejestrowane są zarówno w Polsce, jak i na świecie. W obu przypadkach to właśnie ta grupa zawodowa otwiera listę posad, które najtrudniej jest obsadzić nowymi pracownikami - wynika z raportu „Niedobór talentów” ManpowerGroup.

Polscy przedsiębiorcy działający w branży logistycznej mówią o konieczności zatrudnienia magazynierów, operatorów wózków widłowych, bocznych oraz wysokiego składu. Brakuje też wykwalifikowanej kadry, stanowiska dotknięte wysokim niedoborem to - inżynierowie, kierownicy zarządzający zespołami, a także eksperci na stanowiskach spedycyjnych czy specjaliści ds. zarządzania stockiem, jakością, eksportem lub też gospodarką magazynową.  

Świetna pensja, elastyczny czas pracy, obiad za darmo

Większe zapotrzebowanie na pracowników w sektorze logistyczno-magazynowym sprawia, iż pozyskanie odpowiednich kandydatów bywa dla pracodawców problematyczne. Dla organizacji oznacza to konieczność poszukiwania nowych metod przyciągania kandydatów oraz odpowiadania na ich oczekiwania, w szczególności – na wysokie oczekiwania finansowe. 

Sytuacja na rynku pracy sprzyja zatem kandydatom i niejednokrotnie daje im możliwość zmiany pracy i wyboru spośród kilku ofert. 

Jak wskazują analitycy z firmy doradczej Hays Poland, sektor logistyczno-zakupowy doświadcza wzrostu wynagrodzeń. Zarobki sięgają tu 35 tys. zł miesięcznie. Na najwięcej atrakcyjnych ofert pracy mogą liczyć m.in. planiści, specjaliści z doświadczeniem we wdrażaniu technologii optymalizujących łańcuchy dostaw. Aby zapewnić sobie szerszy dostęp do pracowników, firmy inwestują również w kandydatów z niewielkim doświadczeniem zawodowym i brakiem wymaganych kompetencji twardych, rozwijając programy stażowe. 

Zarobki to nie wszystko. Z uwagi na wzrost zapotrzebowania na pracowników z obszaru łańcucha dostaw, organizacje z problemem wysokiej rotacji wprowadzają zmiany siatki płac i pakietu benefitów. W bitwie o pracownika pracodawcy wykorzystują w kampaniach rekrutacyjnych różnorakie świadczenia pozapłacowe jako element budujący przewagę konkurencyjną i wzmacniający rekrutację. 

Oprócz tradycyjnych benefitów takich, jak karnet na siłownię, prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie grupowe na życie, kandydaci zachęcani są rabatowymi kartami paliwowymi, kartami na zakupy w dyskontach spożywczych, rabatami na zakupy online, programami wspierającymi zdrowie (np. dostępem do gabinetu fizjoterapii), bezpłatnymi lub dofinansowanymi obiadami w trakcie zmiany, paczkami świątecznymi dla całej rodziny, regularnymi badaniami profilaktycznymi, wyprawkami dla noworodków, dla pierwszoklasistów, koloniami i obozami dla dzieci, wsparciem finansowym gdyby znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej, zniżkami na firmowe produkty i usługi oraz wieloma innymi świadczeniami pozapłacowymi.   

Z badania przeprowadzonego przez agencję rekrutacyjną Antal wynika, że na rynku TSL (transport-spedycja-logistyka) to elastyczny czas pracy, a nie wysokość wynagrodzenia, jest najbardziej docenianym benefitem. Na pierwszym miejscu wymienia go prawie 55 proc. ankietowanych. Połowa pracowników segmentu TSL docenia również prezenty i bony świąteczne. Wśród benefitów pozapłacowych wymieniane są także: prywatna opieka medyczna dla pracownika i członków jego rodziny, samochód służbowy, karta do klubu fitness.

Cenione są także różnego rodzaju dofinansowania pracodawcy – do edukacji i wakacji, dojazdów do pracy, posiłków i obiadów, które pracowni może zjeść w ciągu dnia pracy.  

Aby przyciągnąć i zatrzymać osoby z potencjałem niezbędnym do dalszego rozwoju organizacji, pracodawcy muszą zadbać o dopasowane benefitów do rzeczywistych oczekiwań pracowników. Warto wziąć pod uwagę, że dla pracowników coraz większe znaczenie mają także ciekawe projekty, wyzwania, równowaga życia prywatnego i zawodowego oraz środowisko pracy, w tym relacje z przełożonymi i współpracownikami. Zwracają uwagę na kulturę organizacyjną oraz atmosferę w miejscu pracy. 

Pandemia przewartościowała benefity także w logistyce

O tym, że benefity pozapłacowe mają ogromne znaczenie, informują również badania Randstad Employer Brand Research 2021.

Otóż 74 proc. pracowników uważa wynagrodzenie i świadczenia dodatkowe za najważniejszy czynnik dotyczący miejsca pracy. To pandemia spowodowała, że pracownicy na całym świecie zrewidowali hierarchię ważności świadczeń dodatkowych. 

Przy tysiącach osób bezpośrednio dotkniętych skutkami pandemii COVID-19 naturalne jest, że kandydaci zwracają większą uwagę na finansowanie przez pracodawcę opieki zdrowotnej i możliwości dodatkowego ubezpieczenia. Warto zapewnić swoim pracownikom różne możliwości dodatkowej opieki zdrowotnej albo konkurencyjne pakiety opieki zdrowotnej obejmujące opiekę lekarską, dentystyczną i okulistyczną. 

Pandemia pokazała, jak ważne jest zachowanie zdrowej równowagi między pracą a życiem prywatnym. Wiele osób musiało nauczyć się pracować zdalnie i nadzorować naukę swoich dzieci w domu, w związku z czym pojawiła się potrzeba bardziej elastycznego podejścia. Chociaż praca zdalna może być trudna dla niektórych pracodawców z branży logistycznej, np. dla firm magazynowych i transportowych, ważne jest poszukiwanie sposobów wspierania pracowników w zachowaniu lepszej równowagi między pracą a życiem prywatnym. Większy wymiar płatnego urlopu i możliwość wymieniania się zmianami to tylko niektóre ze świadczeń dodatkowych, jakie mogą zaoferować pracodawcy. 

Pracownicy oczekują benefitów, które w realny sposób będą ich wspierały. Jednym z nich niewątpliwie są posiłki dofinansowywane przez pracodawcę. Pomagają one nie tylko zaoszczędzić czas, który pracownik może wykorzystać np. na odpoczynek, ale taki benefit żywieniowy wspiera także domowy budżet - tak ostatnio nadszarpnięty wciąż rosnącą inflacją i ratami kredytów.

Istotne jest, aby pracodawcy rozumieli tę zmianę potrzeb i oferowali takie benefity, które będą najbardziej atrakcyjne dla dotychczasowych pracowników oraz potencjalnych kandydatów. 

To może Cię zainteresować

No items found.