Resztki jedzeniowe w firmowej lodówce – jak sobie z tym radzić?
Zespół SmartLunch

Resztki jedzeniowe w firmowej lodówce – jak sobie z tym radzić?

Firmowa lodówka – co można w niej znaleźć? Okazuje się, że niekiedy niemalże zeszłoroczny śnieg Niektóre firmowe lodówki są sprzątane rzadziej niż raz do roku!

Przedstawiamy kilka porad i tricków na to, jak zorganizować w firmie korzystanie z pracowniczej lodówki. Tak by było bezpiecznie dla zdrowia, czysto, a jedzenie się nie marnowało.

Jak zredukować problem resztek w lodówce firmowej?

Wprowadzenie jasnych zasad organizacji przechowywania żywności w lodówce oraz regularne sprzątanie jej zawartości znacznie ogranicza ilość pokrytych szarym futerkiem istot, które w jej wnętrzu rozwijają własną cywilizację.

https://giphy.com/gifs/cbc-smell-yuck-yucky-YoiEYjq7lwx61pRfAP

I choć można na ten temat żartować, to lodówka firmowa może być źródłem zatruć pokarmowych i problemów gastrycznych pracowników. Zjedzenie pożywienia, w którym już rozpoczęły się procesy gnilne, może skończyć się w najlepszym razie lekkim bólem brzucha, a w najgorszym kilkudniową biegunką.

Nie mówiąc już o tym, co czuje pracownik, do którego z wnętrza firmowej lodówki mruga kanapka kolegi.

Etykieta lodówkowa w firmie

Aby korzystanie z firmowej lodówki było dla każdego pozytywnym doświadczeniem, warto wprowadzić zasady jej użytkowania:

Pojemniki na żywność

Każda wkładana rzecz powinna znajdować się w plastikowym pojemniku. Wyjątkiem są napoje (w butelkach, kartonach), oraz gotowe posiłki dostarczane do firmy, w ich oryginalnych opakowaniach.

Problematyczne bywają te produkty, które posiadają własne oryginalne opakowania (np. jogurty, serki). O ile przed otwarciem można je bezpiecznie przechowywać luzem, o tyle po otwarciu powinny być w pojemniku. Pracownik, który zakupił jogurt i zjadł połowę, nie będzie raczej miał pod ręką dodatkowego pojemnika, dlatego warto od razu nakazać umieszczanie nawet oryginalnych opakowań w dodatkowych pojemnikach.

Na pojemniki nie tylko łatwiej nakleić etykietę, ale są one przede wszystkim higieniczne, przedłużają okres trwałości żywności przez redukcję ilości tlenu doprowadzanego do pojemnika, żywność nie przechodzi zapachami, a jeśli ktoś z kolegów „zapomni” o umieszczonej w pojemniki kanapce na tydzień, nie „zarazi” ona pozostałych produktów. Najbardziej higieniczne są pojemniki szklane.

Żywność wrzucona luzem powinna być utylizowana jak najszybciej.

Podpisywania produktów

Dobrym rozwiązaniem są zasady stosowane przez schroniska młodzieżowe i hostele. Każda wkładana do lodówki rzecz musi być podpisana:

  • Nazwiskiem osoby, która ją wkłada (w celu ochrony danych osobowych można zastosować pseudonimy lub symbole – znane np. osobom w HR lub kierownikowi działu),
  • Datą umieszczenia danej rzeczy w lodówce.

Obok lodówki trzeba umieścić:

  • Długopis (najlepiej przypinany do niej magnesem), tak, by po prostu nie zginął,
  • Zestaw etykiet do podpisania i naklejania na pojemniki.

Takie jasne zasady organizacji lodówki pozwolą na identyfikację właściciela każdego pojemnika oraz określenie tego, czy dana rzecz jeszcze nadaje się do spożycia, czy została „zapomniana” i porzucona.

https://giphy.com/gifs/Friends-friends-tv-episode-107-kDqvtJtxMTFRcqR2r4

Protip! Chcesz poprawić Employee Experience i zadbać o to, by w lodówce firmowej było jak najmniej niezidentyfikowanych resztek? Zamów dla każdego pracownika personalizowany zestaw pojemników firmowych (etykiety można nadrukować na zwykłej drukarce).

Dodatkowa szafka na żywność

Obok lodówki warto umieścić szafkę na tę żywność, która nie wymaga przechowywania w lodówce – większość owoców (banany, jabłka), warzyw (pomidory) czy niektóre dania (np. kruche ciasta) nie wymagają przechowywania w lodówce (a wręcz nie powinny być w niej trzymane). Pracownicy jednak często wkładają je do lodówki, bo nie mogą zostawić ich nigdzie indziej.

Zasady przechowywania żywności w szafce powinny być identyczne jak w lodówce (pojemnik + podpis).

Maksymalny czas przechowywania produktów w lodówce firmowej

Koniecznym zabiegiem jest ustalenie maksymalnego czasu przechowywania jedzenia w lodówce.

  • W przypadku produktów w pojemnikach – np. tydzień,
  • W przypadku kartonów czy oryginalnych pojemników – data ważności podana na opakowaniu.

Ciekawostka! O tym, że warto uczyć pracowników zorganizowania przestrzeni we wspólnej lodówce niech świadczą wyniki analiz firmy Kaspersky, która udowodniła, że osoby, które dbają o utrzymywanie porządku w lodówce, dbają również o utrzymywaniu porządku we własnych plikach! 88% osób, które dbają o to, by przed urlopem przeorganizować żywność w lodówce tak, by nic nie zepsuło się podczas ich nieobecności, organizują też przed wyjazdem pliki – dzięki temu zastępcy pracuje się lepiej1.

Sprzątanie lodówki firmowe – kto, kiedy, jak?

Nawet jasne zasady (pojemniki, podpisy, daty ważności żywności) z reguły nie chronią firmowej lodówki przed UFO (Unidentified Food Object).

Przy sprzątaniu lodówki, wszystkie produkty, które:

  • Nie mają daty ważności lub ustalona data (np. tydzień przechowywania) została przekroczona,
  • Zostały wrzucone „luzem” ,
  • Są niepodpisane.

Powinny zostać wyrzucone. Bez litości.

Jeśli żywność jest w pojemniku – wyrzucamy ją z pojemnikiem. Jeśli skorzystaliście z protipa i pojemniki były kupione przez firmę, dobrym rozwiązaniem jest by pracownik, którego pojemnik został wyrzucony, otrzymał nowy, ale tym razem został obciążony kosztami (trzeba koniecznie sprawdzić, czy pozostawienie przez pracownika żywności nie wynikało z nieobecności pracownika wynikającej z choroby bądź nagłego wyjazdu służbowego).

Regularne sprzątanie lodówki – obowiązek pracowników

Choć de facto to nie pracownicy powinni sprzątać w biurze, aby nauczyć ich zasad szanowania zarówno żywności jak i jej własności, warto konieczność usuwania resztek jedzenia pozostawić pracownikom – np. w formie cotygodniowych dyżurów. Kiedy sami będą musieli kilkukrotnie wyrzucić dobre jedzenie tylko dlatego, że nie było podpisane lub nie zostało umieszczone w pojemniku, będą pamiętać o zasadach.

Takie sprzątanie najlepiej wykonać w piątek przez weekendem, a w przedsiębiorstwach pracujących  systemie pracy ciągłej, w jeden ustalony dzień tygodnia (np. poniedziałek).

Pełne mycie lodówki powinno już należeć do personelu sprzątającego. Mimo tego informuj pracowników o tym, kiedy ich lodówka została wysprzątana. Jak wynika z badań Home Food Safety2, 20% pracowników jest przekonanych, że ich lodówka firmowa jest sprzątania niezwykle rzadko, a 18% nie wie, czy kiedykolwiek ktoś ją czyścił!  

Ciekawostka! Choć przepisy BHP nie informują o tym, jak często myć firmową lodówkę, zalecamy robić to przynajmniej raz w miesiącu. Z ciekawostek warto dodać, że z badań (UK) wynika, że średnio lodówka firmowa myta jest co 93 dni, czyli raz na kwartał!3

Firmowe posiłki dla pracowników – sposób na czystą lodówkę

Kolejnym sposobem w walce o lodówkową czystość są posiłki firmowe zamawiane do firmy. Pracownicy, którzy korzystają z takiej opcji, nie mają potrzeby przynoszenia do firmy własnego jedzenia (co najwyżej jest to drobna przekąska  - jogurt lub owoc).

Jedzą wspólnie (bo posiłki dostarczane są przez SmartLunch na tę samą godzinę) i bardzo rzadko zostają po nich resztki, które lądują w lodówce, bo posiłki są po prostu na tyle smaczne, że są w całości zjadane!

  1. usa.kaspersky.com/about/press-releases/2019_kaspersky-lab-finds-link-between-employee-fridge-habits-and-digital-clutter-at-work
  2. kitchenerclean.com/office-cleaning-services-blog/2019/8/9/top-5-ways-to-keep-your-office-fridge-clean
  3. theladders.com/career-advice/office-fridges-cleaned-93-days

To może Cię zainteresować

No items found.