Benefity dla młodego pokolenia
Pracodawca, który chce nadążać za młodymi pokoleniami pracowników musi być na bieżąco i szybko aktualizować swoje propozycje benefitów.
Młodzi pracownicy to reprezentanci pokolenia Y, inaczej zwani millenialsami, obecnie 30-latkowie, którzy zaczynali kilka lat temu, a także dwudziestolatkowie z pokolenia Z, stawiającego pierwsze kroki na rynku pracy.
Młode pokolenia pracowników są otwarte na wartości, budowanie społeczności, bardziej na być niż mieć przy zapewnieniu transparentności i sprawiedliwości wynagrodzeń i benefitów.
Żyją szybciej, bardziej spontaniczne. Ich życie ulega zmianom i nie ma w nim miejsca na długoterminowe deklaracje. Wszelkich informacji szukają w Internecie. Nie stawiają wyraźnych granic między real i virtual. Są ciekawi świata i szukają pomysłu na siebie. Chcą być eko. Radość, życie i zdrowie są celem samym w sobie – nie praca – mówią millenialsi z pokolenia Y, a tym bardziej rozpoczynający życie zawodowe przedstawiciele pokolenia Z.
Czego chcą od pracy młodzi pracownicy?
W wyborze swojego pracodawcy nie kierują się już tylko wysokością wynagrodzenia. Bardzo ważne stały się kultura pracy, czerpana z niej satysfakcja oraz wartości jakie reprezentuje firma.
Choć młode pokolenie jest bardzo ambitne, praca stanowi tylko dodatek do ich życia, w którym powinno być miejsce na samorealizację, życie prywatne i celebrację życia towarzyskiego, dlatego większość młodych ludzi nie chce pracować po kilkanaście godzin dziennie.
W opinii HRK, polskiej firmy specjalizującej się w doradztwie personalnym, pragną swobody, chętnie pracują w systemie home office - w mieszkaniu, kawiarni lub pod palmami, podróżując kamperem, w luźnym stroju, z iPhonem w dłoni. Pożądają firm lekkich, nowoczesnych.
Ważne jest dla nich wykorzystywanie przez pracodawcę zaawansowanych technologii i innowacyjnych rozwiązań. Cenią sobie niezależność, autentyczność i pozostawanie w zgodzie ze sobą.
Podejmując decyzję o aplikowaniu na ofertę zatrudnienia, młodzi Polacy dokładnie sprawdzają przyszłego pracodawcę: profil działania firmy, poziom wynagrodzenia, a 78 proc. kandydatów ofertę benefitów – czytamy w przygotowanym przez PwC, Well. HR i Absolvent Consulting raporcie „Młodzi Polacy na rynku pracy w nowej normalności – czerwiec 2020”.
70 proc. badanych przy wyborze pracodawcy zwraca uwagę na wartości firmy oraz jej misję. Ponad połowa chce mieć pracę, która jest pasją. Dla 66 proc. ważna jest praca zgodna z wartościami.
Najważniejsze w pierwszej pracy są: przyjazna atmosfera, zdobycie doświadczenia zawodowego i poczucie, że praca ma sens. Według młodych dobry pracodawca prowadzi warsztaty na uczelniach lub w swojej siedzibie, organizuje szkolenia i spotkania online, wspiera organizacje studenckie i uczelnie oraz bierze udział w targach pracy.
Jakie benefity cenią młodzi?
Według raportu „Młodzi Polacy na rynku pracy w nowej normalności” dla pracowników wchodzących na rynek pracy ważne są świadczenia pozapłacowe cenione także przez ich bardziej doświadczonych kolegów: dostęp do szkoleń – ważny dla około połowy respondentów, ubezpieczenie zdrowotne (41 proc.), przy czym 30 proc. respondentów oczekuje prywatnej opieki medycznej, możliwość pracy zdalnej jest istotna dla 31 proc. respondentów, elastyczne godziny pracy wskazało 37 proc. badanych.
Stawiają na work-life balance – aż 85 proc. respondentów motywuje równowaga pomiędzy życiem prywatnym a pracą, dlatego liczą się dla nich benefity, które wspierają ich dobrostan.
Benefity dla młodych rodziców
Elastyczność godzin pracy czy możliwość pracy z domu są bardzo istotne dla pracowników studiujących, uczestniczących w różnego typu zajęciach oraz pełniących różne role społeczne, np. młodych rodziców.
Generalnie rodzice małych dzieci docenią wszystkie benefity, które pomogą im łączyć rolę rodzica i dobrego pracownika. Jeśli organizacja ma do wykorzystania duży budżet, może pomyśleć o otwarciu przyzakładowego przedszkola. Na okres wakacji można też wynająć animatorów i zorganizować zajęcia dla dzieci w biurze.
Docenią benefity, które zadbają nie tylko o nich, ale też o całą rodzinę oraz będą realnym wsparciem poza pracą takim, jak możliwość skorzystania z firmowego concierge czy nawet usługa sprzątania domu lub opieka niani w ramach programu kafeteryjnego.
Benefity dla młodych pasjonatów
Młodzi ludzie nie chcą rezygnować ze swoich pasji i zainteresowań, chcą je realizować obok obowiązków wynikających z pracy. Dlatego nie są skłonni do pracy w weekendy oraz po godzinach, jak ich starsi koledzy należący do kultury X. Wskazują także na dofinansowanie do sportu, do rozwoju swoich pasji oraz wsparcie psychologiczne.
Cenią sobie benefity związane z podnoszeniem kwalifikacji. Dobrym pomysłem będzie dofinansowanie do szkoleń i kursów językowych oraz organizacja warsztatów w firmie z wewnętrznymi i zewnętrznymi specjalistami.
Dodatkiem, który zyskał na znaczeniu w Stanach Zjednoczonych, jest współfinansowanie edukacji, a nawet całkowite pokrycie kosztów. Nie chodzi tylko o firmy technologiczne, gdzie taki benefit był już znany od lat. Na przykład duże przedsiębiorstwo handlu detalicznego ogłosiło, że sfinansuje czesne, opłaty i podręczniki w wybranych szkołach policealnych oraz oferujących studia licencjackie. Ponadto przeznaczy do 10 tys. dolarów rocznie na studia magisterskie.
W walce o najlepszych specjalistów pomagają także premie za podpisanie umowy, czyli pewna suma pieniędzy wypłacana jeszcze przed podjęciem pracy.
Młodzi pracownicy chcą się rozwijać nie tylko w obszarze zawodowym. Pasjonatów kultury i sztuki na pewno zainteresują wejściówki do kina, muzeum i teatru. Ponieważ są otwarci i ciekawi wielu dziedzin, chętnie wpadną też na warsztaty z baristą z alternatywnych metod parzenia kawy przeprowadzone w biurowej kuchni.
Benefity dla młodych dbających o zdrowie
Zawsze sprawdzi się prywatna opieka medyczna czy dofinansowanie do urlopów. Zdrowie psychiczne stało się szczególnie istotne dla młodego pokolenia. Organizacje oferują konsultacje z psychologiem w wersji stacjonarnej lub online. Równie istotna stała się pomoc w dbaniu o kondycję fizyczną.
Tu pojawia się już cały wachlarz możliwości, wykraczający daleko poza cieszące się niesłabnąca popularnością karty sportowe. Firmy organizują w miejscu pracy gabinety masażu, pokoje do relaksu lub drzemki, bezpłatne zajęcia sportowe. Niektórzy pracodawcy zapewniają darmowe rowery, boisko do siatkówki, zajęcia jogi, a nawet surfowanie w godzinach pracy.
Jedna z firm produkcyjnych zaoferowała pracownikom szczepienia na grypę oraz dofinansowanie posiłków połączone z lekcjami zdrowego gotowania.
Generalnie benefit w postaci posiłku finansowanego przez pracodawcę z roku na rok coraz bardziej zyskuje na popularności. Generalnie wiek nie ma znaczenia, bo jeść musi każdy. Na tę popularność składa się także szeroki wachlarz proponowanych dań, diet i różnych wariantów menu. Dodatkową wartością będzie dla nich możliwość korzystania z webinarów, szkoleń online dotyczących tematyki wellbeing, zdrowia psychicznego, zagadnień związanych z dietą.
Benefity dla młodych studiujących i startujących w życie zawodowe
Benefity wspierające pracowników w zarządzaniu finansami są pożądane. Za oceanem coraz więcej firm pomaga pracownikom spłacać pożyczki studenckie. Mile widziany jest dodatkowy płatny urlop, np. w dniu urodzin. Firmy idą też dalej – oferują wolne piątki i dodatkowe wolne w okresach przedświątecznych.
Benefitem pracowniczym może być również niestandardowe wsparcie pracownika w pierwszych dniach i tygodniach pracy, a nawet jeszcze przed jej startem. Chodzi o zaproponowanie pracownikowi narzędzia w postaci aplikacji lub innych działań onboardingowych, których celem jest wprowadzenie w najważniejsze zagadnienia dotyczące charakteru i funkcjonowania organizacji, a co za tym idzie – pomoc w lepszym zaaklimatyzowaniu się w firmie.
Benefity dla wielbicieli zwierząt i społeczników
Miłośnikom czworonogów warto zaoferować możliwość pracy zdalnej, aby ich pupile nie zostawały codzienne same w domu lub też pozwolić pracownikom na przyprowadzanie zwierząt do pracy. Coraz popularniejsze staje się też wspólne wyprowadzenie psów ze schroniska, które dodatkowo wspiera integrację zespołu i na pewno przypadnie do gustu wszystkim społecznikom.
W kafeterii każdy znajdzie coś dla siebie
Trzeba zatroszczyć się o formę benefitów, ich jakość i indywidualne dopasowanie do każdego pracownika. Rozwiązaniem, które idealnie pasuje do stylu życia generacji Z, a równocześnie odpowiada na potrzeby wcześniejszych pokoleń, jest dobrze zarządzana kafeteria benefitów. Daje swobodny wybór i szeroki wachlarz możliwości.
Niewątpliwą zaletą jednorazowych benefitów proponowanych przez kafeterie, jest możliwość częstego próbowania nowych rzeczy. Pracodawca, który chce nadążać za młodymi musi być na bieżąco i szybko aktualizować swoje propozycje benefitów. Rozrywka online, pizza na telefon, auto na minuty i bilety na najmodniejszy festiwal plenerowy – proszę bardzo.