Świadomość organizacji dotycząca istotności pozapłacowych czynników motywacyjnych zdecydowanie rośnie. Znaczący staje się też fakt, że środowisko pracy nie powinno być jedynie miejscem, gdzie pracownicy udają się wyłącznie w celach zarobkowych. Dzisiaj, miejsce pracy to również przestrzeń, gdzie pracownicy czują się komfortowo i mogą realizować swoje potrzeby, rozwijać pasje. Abraham Maslow twierdził, że motywacja zależy od tego, jakie człowiek ma potrzeby. Benefity pracownicze stanowią czynnik motywacyjny, dający możliwość realizacji potrzeb, począwszy od tych najbardziej podstawowych, a kończąc na potrzebie samorealizacji.
Pytanie, jak utrzymać zmotywowanych i zaangażowanych pracowników, którzy chcą się rozwijać i uwalniać swój potencjał w organizacjach, od kilku lat zajmuje działy personalne. Jednym z elementów, które wspierają motywację i zaangażowanie są benefity. Organizacje rywalizujące tylko pensją zasadniczą i premią często są na przegranej pozycji gdyż o pracy w danej firmie decyduje także wiele innych czynników, często mających korzenie poza pieniędzmi tj.: dobra atmosfera, elastyczny czas pracy, troska o zdrowie, posiłki, bezpiecznie środowisko pracy. Benefity pozapłacowe stanowią o przewadze konkurencyjnej firmy. Rozwiązania rozwojowe, możliwości opieki nad dziećmi, docenienie często są na liście oczekiwań kandydatów do pracy. Warto więc rozwijać benefity pozapłacowe w organizacji.